I et nyt projekt sætter vi fokus på samarbejdet i Folkeskolen. Formålet er at udvikle metoder og strategier, der ruster den enkelte skole til at styrke håndteringen af ændringer. Fokus er på de udfordringer, nogle skoler oplever i forbindelse med henholdsvis inklusion og tilrettelæggelse af arbejdstid. Metoder og strategier skal integreres i skolens faglige og organisatoriske proces, så skolen på en gang kan udvikle kvaliteten i arbejdet og styrke det psykiske arbejdsmiljø for medarbejdere og ledere.
Projektet tager udgangspunkt i begrebet ’professionel kapital’, som er en sammenkobling af tre forskellige ressourcer, vi ved har en stor betydning for både trivsel og opgaveløsning:
- human kapital – viden og kvalifikationer
- social kapital – de sociale relationer, som er afgørende for samarbejdet
- beslutningskapital – evnen til at træffe fagligt velfunderede beslutninger
Gennem eksemplariske indsatser understøttes og udvikles skolens professionelle kapital. Projektet omfatter to delprojekter med hvert sit tema:
- Samarbejdet i TRIOen med særligt fokus på principper for planlægning af arbejdet. Sigtet er at skabe gennemskuelighed og dermed mere opbakning til beslutninger.
- Et stærkere og mere beslutningsdygtigt teamsamarbejde. Igennem et stærkt fællesskab kan den enkelte medarbejder hente støtte og inspiration til at håndtere inklusion og høje følelsesmæssige krav i arbejdet.
Projektet er støttet af Arbejdsmiljøforskningsfonden og udføres af RUC og TeamArbejdsliv i fællesskab.