TeamArbejdsliv rådgiver skoler om, hvordan de kan arbejde med professionel kapital i praksis. Vi har været med til at udvikle begrebet siden 2018 – bl.a.gennem Danmarks Lærerforenings og Gymnasieskolernes Lærerforenings store indsats for at skabe bedre skoler og arbejdspladser.
Begrebet professionel kapital er udviklet af Andy Hargreaves and Michael Fullan – to amerikanske uddannelsesforskere – i 2012. Med begrebet som består af tre andre kapitaler social kapital, human kapital og beslutningskapital har de sat ord på hvilke ressourcer og kvaliteter der er afgørende for at skabe en god skole. Det er afgørende at der er gode og stærke relationer medarbejdere imellem og mellem ledere og medarbejdere (social kapital) Det er vigtigt at der er de rette kvalfikationer og faglige erfaringer (Human kapital) og det er vigtigt at man kan træffe kvalificerede, fagligt fundere beslutninger som der følges . De to første kapitaler er kendte sociologiske begreber, mens den sidste, beslutningskapitalen er ny og udviklet af Hargreaves og Fullan.
Både Danmarks Læreforening og Gymnasieskolernes Lærerforening så begrebet professionel kapital som en vej til at sætte fokus på både faglig udvikling og psykisk arbejdsmiljø. Begge organisationer havde inden også arbejdet med social kapital og tilbudt skoler og kommuner undersøgelser baseret på et spørgeskema udviklet af Tage Søndergaard Christensen. Dette skema er videreudviklet til også at måle human kapital og beslutningskapital.
Begge organisationers tilbud indebærer ud over gennemførsel af undersøgelsen seminarer og hjælp til fortolkning af skolernes undersøgelser for ledelse og medarbejderrepræsentanter. GL afholder et seminar hvert forår og efterår for de skoler, der har fået gennemført en undersøgelse. DLF indsats er designet til at være et samlet tilbud til en kommune. På seminarer samles repræsentanter for alle kommunens skoler sammen med skoleforvaltningen og lokale repræsentanter for DLF og BUPL til sammen at drøfte undersøgelsens resultater og lave handleplaner. Det er disse aktiviteter TeamArbejdsliv bidrager til. Vi formidler undersøgelsens resultater på de fælles seminarer, vi giver sparring til skoler om deres egne undersøgelser og vi understøtter også gerne skoler i deres efterfølgende indsats.
I årene 2018 til 2020 har TeamArbejdsliv endvidere gennemført et udviklingsprojekt i samarbejde med RUC med titlen Folkeskolen i forandring. Formålet var at styrke dels skolernes teamsamarbejde og dels skolernes planlægning af årets opgave og fagfordeling. Projektet er bl.a. formidlet i bogen Professionel kapital i folkeskolen