Det kan være en rigtig god ide at etablere en seniorpolitik i virksomheden, så både ledere og medarbejdere kender retningslinjerne og så det er muligt at tiltrække og fastholde de erfarne medarbejdere.
TeamArbejdsliv står bag en ny artikel, der belyser, hvad der kan være med til at udvikle og implementere en effektiv seniorpolitik på arbejdspladsen. Artiklen fremhæver især fire centrale elementer, der bidrager til en succesfuld proces:
- Inddragelse af og input fra ledere og medarbejdere på forskellige niveauer.
- Kobling mellem seniorpolitik og samarbejdsstruktur på virksomheden.
- Tillid mellem ledere og medarbejdere, hvor begge parter oplever, at seniorpolitikken fortolkes og udleves ensartet på tværs af virksomheden.
- Gennemsigtighed omkring tildelingskriterier og muligheder i seniorindsatsen.
– At udvikle en effektiv seniorpolitik kræver en helhedsorienteret tilgang, hvor både ledere og medarbejdere føler sig hørt og involveret. Tillid og gennemsigtighed er nøglefaktorer for succes, fortæller Karen Albertsen, som er forsker og projektleder hos TeamArbejdsliv
Artiklen er en del af forskningsprojektet ‘Seniorarbejdsliv’ og bygger på interviewdata fra HR-professionelle, ledere og tillidsvalgte fra 18 forskellige case-virksomheder. Den er publiceret i tidsskriftet Nordic Journal of Working Life Studies, og kan downloades og læses via linket nedenfor.
Forskningsprojektet ‘Seniorarbejdsliv’ udføres i et samarbejde mellem TeamArbejdsliv, Aalborg Universitet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). Projektet er finansieret af TrygFonden.
Du kan læse mere om projektet ‘Seniorarbejdsliv’ og få viden og inspiration til arbejdet med seniorindsatsen på din arbejdsplads her: www.seniorarbejdsliv.dk