TeamArbejdsliv er autoriseret af Arbejdstilsynet til at yde rådgivning til virksomheder, der har fået et påbud, der handler om problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Vi har været autoriseret arbejdsmiljørådgiver siden 2011.
To påbudstyper
Et påbud kan enten være et undersøgelsespåbud eller et kompetencepåbud – vi løser begge slags påbud.
Hvis I har fået et undersøgelsespåbud, har Arbejdstilsynet en mistanke om problemer i arbejdsmiljøet men de har ikke opnået tilstrækkelig viden til, at de kan træffe en afgørelse om påbud eller ikke-påbud. Derfor bliver arbejdspladsen pålagt at anvende en autoriseret arbejdsmiljørådgiver, der skal foretage en undersøgelse. Denne undersøgelse skal fremskaffe data til grundlag for Arbejdstilsynets afgørelse.
I kan få et kompetencepåbud, hvis Arbejdstilsynet har konstateret et arbejdsmiljøproblem men er usikker på om arbejdspladsen har kompetencerne til at løse arbejdsmiljøproblemet. Arbejdspladsen kan vælge at bruge en autoriseret arbejdsmiljørådgiver eller den kan vælge at dokumentere over for Arbejdstilsynet, at de rette kompetencer kan skaffes internt.
Selve rådgivningen
Autoriseret arbejdsmiljørådgivning er underlagt en række særlige krav til undersøgelse eller rådgivning – fx, hvilke problemer der skal fokuseres på, hvem der skal inddrages og hvordan der skal afrapporteres efter endt rådgivning. Men vi samarbejder altid med kunden om at tilrettelægge et forløb, der udover at leve op til kravene fra Arbejdstilsynet også blive en brugbar proces for jer som virksomhed fremadrettet.
Hvad gør I?
Kontakt os via telefon eller mail og send påbuddet til os. Herefter drøfter vi opgaven med jer ved et fysisk eller virtuelt møde eller over telefon. Efter vi har talt sammen, udarbejder vi et tilbud til jer, som I kan tage stilling til inden vi går i gang med opgaven. Dette tilbud vil vi altid være åbne for at justere, hvis I skulle have behov derfor.