Stressforebyggelse gennem organisatorisk forventningsafstemning

Kan belastning og tidspres i plejesektoren forebygges gennem bedre samarbejde om planlægning, prioritering, justering og evaluering af opgaveløsningen?

Ansatte i den offentlige sektor oplever ofte, at der er for lidt tid til arbejdsopgaverne, og at det er svært at udføre arbejdet i en ordentlig kvalitet. Det kan få dem til at føle sig travle, utilstrækkelige og stressede og det kan igen medføre dårligere opgaveløsning.

Der opstår nemlig nemt et misforhold imellem medarbejderens forventninger til kvalitet og mulighederne for at kunne honorere dem. Det er en konflikt, som den enkelte ikke kan løse alene. Derfor skal ansvaret for at prioritere, hvad der vigtigt, flyttes fra den enkelte medarbejder og til et fælles rum. Det kan ske ved, at man i fællesskab gør det tydeligt, hvad der er muligt og realistisk indenfor de eksisterende rammer.

Det handler et stort udviklingsprojekt i plejesektoren om. Projektet indsamler viden og erfaringer om konkrete måder hvorpå ledelse og medarbejdere kan skabe fælles forventninger til opgaveløsning og planlægning. Vi kalder det organisatorisk forventningsafstemning. Fire udvalgte arbejdspladser (to plejecentre, en hjemmepleje og et bosted) støttes til at udvikle deres praksis i forhold til løbende planlægning, prioritering, justering og evaluering af arbejdsopgaverne. Konkret sker det igennem korte konsulentstøttede forløb med workshops og sparring. Hensigten er at få medarbejderens egne samt fælles forventninger og ressourcer til at balancere bedre, styrke koordinering og opgaveløsning og dermed mindske stressniveauet.

Planlægningen af projektets aktiviteter kombineres så vidt muligt med det, der i forvejen sker på arbejdspladsen fx afdelingsmøder, planlægningsmøder, MED og TRIO-møder, og projektet forankres i en lokal styregruppe. Projektet evalueres igennem data indsamlet via spørgeskemaer, interviews og logbøger i et realistisk evalueringsdesign. Projektet vil på den baggrund give erfaringer og viden om konkrete måder, som organisatorisk forventningsafstemning kan udformes og understøttes på, så stress og belastning på ældre- og pleje-området mindskes.

Læs her om erfaringerne fra en af de deltagende arbejdspladser på etsundtarbejdsliv.dk: Gode aftaler om morgenen giver mindre stressende arbejdsdag