Flemming Pedersen
Sociolog
Mail:flemp@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 2083 1501
Jeg har mange erfaringer med at undersøge, udrede, kortlægge, vurdere og evaluere. Det er vigtigt for mig, at jeg kan se, at mit arbejde kan have en positiv betydning for de mennesker, som jeg laver undersøgelser om og iblandt.
Evalueringer og udredninger skal skrives og formidles på en måde så opdragsgiveren og de evaluerede har nemt ved at forstå budskabet og bringe det videre i en beslutningsproces.
Det er vigtigt for mig, at der bliver tænkt over, hvilke(n) metode som er bedst egnet og hvilken evalueringsform eller -former.
Kernekompetencer:
- Kendskab til Arbejdstilynet, tilsynsformer mm.
- Trivselsmålinger og APV-kortlægninger
- Kvalitative og kvantitative evalueringer og undersøgelser
- Arbejdsmiljøorganisationen
Helene Eriksen
Mail:her@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 5254 9561
Når vi er sammen på vores arbejdsplads, skabes synergi, arbejdsglæde og resultater – og af og til også gnidninger og modstand.
Det er måden, vi møder modstand på, der altid har interesseret mig – både i mit arbejdsliv som arbejdsmiljøkonsulent, jurist og konfliktmægler og som privatperson og aikidoudøver.
Aikidotræning har sammen med mine erfaringer som personalejuridisk konsulent skabt den drivkraft, der står bag min udvikling af konceptet Aikido og konflikthåndtering. Aikido er en japansk kampkunst, hvis filosofiske tilgang til modstand er, at hvis vi accepterer modstanden eller konflikten i stedet for rent instinktivt at kæmpe imod den, giver det mulighed for, at der kan opstå en helt ny situation. Vi vil ofte opleve, at vi bliver stærkere, at vi bliver i stand til at se nye handlemuligheder og nye løsninger, når vi ikke lader os låse af konflikten.
I situationer, hvor indsatser som mægling eller samtaler er nødvendige på arbejdspladsen, bruger jeg samme metodiske tilgang til at hjælpe medarbejdere og ledere til et forbedret samarbejde samt øget viden om, hvordan konflikter forebygges fremadrettet. I forløbene inddrages ledelse og øvrige arbejdsforhold for at skabe varige konfliktforebyggende arbejdsgange.
Som underviser skaber jeg et aktivt læringsrum, hvor deltagerne får mulighed for at arbejde med deres egne udfordringer med borgere, kunder eller klienter. Samtidig skabes et rum til refleksion og intern
læring. Både ledere og deltagere fra kurserne vender tilbage med fortællinger om et bedre arbejdsmiljø, mindre sygefravær og færre hændelser efter kurserne.
I min coaching af ledere bruger jeg både den kommunikative tilgang og min erfaring fra min tid som juridisk personalekonsulent til at skabe bedre relationer mellem ledelse og medarbejdere med det formål, at alle trives og præsterer bedre.
Jeg har erfaringer med at arbejde med medarbejdere og ledelse fra både det offentlige og det private arbejdsmarked.
Kernekompetencer:
- Psykisk arbejdsmiljø
- Konflikthåndtering, konfliktforebyggelse og kommunikation
- Mægling på arbejdspladser
- Processer og indsatser, der forebygger og løser interne konflikter på arbejdspladser
- Ledelsescoaching og -undervisning i relation til kommunikation og psykisk arbejdsmiljø
- Undervisning af medarbejdere, der møder borgere, kunder eller klienter og hvor konflikter kan opstå
- Aikido som en fysisk og aktiv metode til at forstå og understøtte teorier om konflikter
Karen Albertsen
Cand. Psych. og Ph.d. fra Institut for Psykologi, Københavns Universitet
Mail:kal@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 2553 0119
Jeg er uddannet psykolog og har en forskeruddannelse fra Københavns Universitet. Har siden 1991 arbejdet med forskning og udvikling indenfor det psykosociale område. I en årrække som seniorforsker på Det nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, og siden 2011 som medarbejder og siden partner i TeamArbejdsliv.
En primær interesse har i de senere år været, hvordan samarbejde og sociale relationer på arbejdspladsen kan understøttes og udvikles. Både i forsknings- og konsulentopgaver har jeg arbejdet med udvikling af samarbejde mellem ledere og medarbejdere, bl.a. udvikling af teamsamarbejde og TRIO- samarbejde i skoler og koordinering af opgaver indenfor pleje- og ældreområdet.
Også arbejdspladsernes kapacitet og rummelighed til at tiltrække og fastholde medarbejdere, som står i særlige situationer i deres liv, er et område, som jeg har beskæftiget sig med fra mange forskellige vinkler, fx arbejdsmiljø for unge butiksansatte, fastholdelse af seniormedarbejdere og pårørende til unge med mentale vanskeligheder.
Jeg har været leder af en lang række forsknings- og udviklingsprojekter, interventionsstudier, registerstudier, litteratur reviews etc. og har publiceret en række artikler, rapporter, bøger og bogkapitler nationalt og internationalt.
Kernekompetencer:
- Forskning i psykisk og organisatorisk arbejdsmiljø
- Social- og professionel kapital, relationel koordinering, ledelse og samarbejde, særligt i skoler og plejesektor
- Særlige grupper på arbejdsmarkedet; herunder seniorer, unge og uformelle omsorgspersoner
- Arbejdstid, skiftearbejde, grænseløst arbejde og indflydelse af egen arbejdstid
- Kvalitative og kvantitative metoder
Henrik Ankerstjerne Eriksen
Cand. Psyk. aut.
Mail:hae@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 22 86 21 37
Jeg har arbejdet med psykisk arbejdsmiljø og udvikling af relationer på arbejdspladser i mange år. Jeg ser professionelle relationer som et middel og en forudsætning for løsning af virksomhedens kerneopgave. Relationer er et af vores vigtigste arbejdsredskaber. De skal vedligeholdes, videreudvikles.
I mit arbejde fokuserer jeg på at samarbejde om at udvikle gode arbejdsbetingelser og rammer for et godt og professionelt samarbejde. Et godt psykisk arbejdsmiljø handler om at skabe betingelser for, at mennesker kan lykkes med deres arbejde, så organisationen løser den opgave, den er sat i verden for, til gavn for dem der i sidste instans skal bruge det arbejdspladsen leverer, hvad enten det er produkter eller serviceydelser.
Derfor må vi have en forståelse for de behov, der er blandt medarbejdere og ledere i god forening med de ønsker hos brugeren/patienten/kunden og som arbejdspladsen er til for. Vi må have forståelse for organisationen og dens formål. Vi må forstå de arbejdsprocesser som udføres på arbejdspladsen og ikke mindst de levende mennesker, som yder en indsats på arbejdspladsen. Trivsel opstår, når der er et godt samspil mellem disse forhold på arbejdspladsen.
I mit arbejde bestræber jeg mig på at understøtte, at medarbejdere og ledere lykkes til gavn for deres arbejdsmiljø og glæde ved arbejdet og til gavn for dem som deres arbejdsplads er sat i verden for.
Kernekompetencer:
- Autorisere rådgivning til virksomheder der har fået påbud fra Arbejdstilsynet
- Udvikling af samarbejde omkring kerneopgaven
- Psykologisk tryghed og styrkelse af samarbejdet
- Håndtering og forebyggelse af mobning og seksuel chikane
- Stress – forebyggelse og håndtering af stress
- Ledelse af psykisk arbejdsmiljø
- Sparring i ledelse af medarbejdere og medarbejderes samarbejde med ledere
- Konflikthåndtering på arbejdspladser
Ulrik Gensby
Ph.D, Cand.scient.adm.
Mail:uge@teamarbejdsliv.dk
Movil: +45 2222 5034
I mit arbejdsliv ønsker jeg konkret at understøtte ledere og medarbejdere i at fremme et bæredygtigt arbejdsliv og udvikle arbejdspladsens muligheder for at forebygge sygefravær og støtte medarbejdere i sårbare situationer. Samarbejdet mellem ledere og tillidsvalgte, partnerskaber, organisatorisk forebyggelse og vidensmobilisering, er centrale virkemidler i mit arbejde.
Jeg har gennem mit arbejdsliv opbygget kompetencer som både forsker og brobygger mellem forskning og praksis. Jeg har været projektleder for flere store forsknings- og udviklingsprojekter baseret på systematisk dataindsamling, implementeringsstudier og vidensopsamlinger med det formål at kvalificere arbejdspladsindsatser med fokus på arbejdsliv/arbejdsmiljø.
Jeg gør en stor indsats for, at forsknings- og udviklingsprojekter og brobygning til praksis udføres i et tæt samarbejde med virksomheder og med de aktører som forskningen eller brobygningen vedrører. Jeg har stor erfaring med kvalitative undersøgelser, herunder interviewmetoder og værksteds-, og dialogmetoder.
Jeg er en faglig velfunderet oplægsholder og erfaren workshop facilitator. Når jeg løser opgaver for kunder, er det vigtigt for mig, at problemløsning tænkes sammen med kapacitetsudvikling, netværksdannelse og holdbare forandringer af politik og praksis.
Kernekompetencer
- Samspil mellem forskning og praksis fx partnerskaber, KTE og social impact
- Implementeringsstudier og mobilisering af viden i politik og praksis
- Bæredygtigt arbejdsliv og arbejdets bæredygtighed
- Forebyggelse og håndtering af sygefravær fx tilbagevenden til arbejde (TTA) og arbejdsfastholdelse
- Det gode samarbejde mellem ledere og tillidsvalgte fx SU, AMO og tillidsvalgtes roller
Christian Uhrenholdt Madsen
Cand. Soc fra Arbejdslivsstudier, RUC.
PhD, Department of Materials and Production, AAU
Mail:chu@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 6098 4860
Jeg har altid været interesseret i, hvordan arbejdsmiljøet reguleres og organiseres. Det vil sige de processer der foregår mellem virksomhedernes arbejdsmiljøudfordringer og -organisering, og så regulering fra det omkringliggende samfund. Jeg har erfaringer med projekter på lokalt niveau sammen med virksomheder og organisationer, på brancheniveau med arbejdsmarkedets parter og branchefælleskaberne, og på nationalt niveau med Beskæftigelsesministeriet og Arbejdstilsynet. Endelig har jeg erfaring med både forskning og projektledelse i arbejdsmiljøprojekter på europæisk med blandt andre Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur i Bilbao. Min forskning er udgivet mange artikler i internationale fagfællebedømte tidsskrifter.
Jeg holder meget gerne oplæg om mine projekter og min forskning, og er også en trænet facilitator fx i forbindelse med workshops for organisationer og større konferencer.
Kernekompetencer:
- Arbejdsmiljøregulering og organisatorisk arbejdsmiljø
- Arbejdsmiljøorganisation, arbejdsmiljørepræsentant og TRIO
- ISO45001, standarder, systematisk arbejdsmiljøledelse
- Arbejdsmiljø i forsyningskæder på tværs af landegrænser
- Arbejdsmiljøprofessionelles viden, kompetencer og opgaver
- Kvalitative og mixed metoder i forskning og evaluering
Cecilie Arndt Pietraszek
Cand.mag. i Psykologi og Arbejdslivsstudier
Mail:cap@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 6137 6069
Mit udgangspunkt er, at et godt psykisk arbejdsmiljø er afgørende for et godt arbejdsliv. Et arbejdsliv indebærer belastninger, og det der belaster, er også ofte det, der begejstrer. At skabe et godt psykisk arbejdsmiljø kræver derfor viden om og værktøjer til at forebygge og håndtere belastninger i arbejdet samt en forståelse af, at det skal etableres i samspil mellem ansatte og organisation.
I mit arbejdsliv vil jeg medvirke til at udbrede viden om forebyggelse og håndtering af belastninger i arbejdet. Det kan være i forhold til direkte og indirekte belastninger, og det kan være på et individuelt såvel som et kollektivt niveau. Min spidskompetence er individuelle samtaler med kriseramte mennesker og forebyggelse af sekundær traumatisk stress.
Jeg arbejder for, at det bliver legitimt at tale om det, der er svært i vores arbejdsliv. Ønsket er at uddanne organisationer i samtaletræning og krisehåndtering, sådan at modet til at håndtere det der er svært, bliver givet til de ansatte og arbejdspladserne selv.
Jeg har erfaringer inden for forskellige beredskabserhverv og er frivillig på Livslinien.
Kernekompetencer:
- Psykisk arbejdsmiljø
- Krisepsykologi, krisehåndtering og psykisk førstehjælp
- Forebyggelse og håndtering af sekundær traumatisering
- Samtaletræning til brug ved belastende hændelser
- Beredskabsplanlægning og risikovurdering
- Forandringsprocesser
- Konflikthåndtering
Jonas Hedegaard
Master i socialt entreprenørskab
ErhvervsPhD-studerende i ledelse
Mail:jhe@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 8145 7720
Med baggrund i narrative og systemiske tanker arbejder jeg for at skabe et trygt rum, hvor de involverede kan åbne op og få sagt det der er vigtigt for deres situation, selv om det kan være svært. Når først vi lytter og anerkender hinanden, og hvad vi hver især kommer med og finder vigtigt, kan vi finde en ny vej frem sammen.
Jeg er særligt interesseret i civilsamfundsorganisationer og har mange års erfaring inden for feltet. Jeg er tidligere formand for landsforeningen Bifrost, tidligere teamleder for Roskilde Festivals interne ledelsesuddannelse og er i dag bredt involveret i civilsamfundet, bl.a. i diverse netværk, udvalg og advisory boards, samt mange års erfaring som konsulent i feltet.
Jeg er i færd med en ErhvervsPhD med Roskilde Festival, hvor jeg forsker i ledelse hvor værdier og arbejdsfællesskab spiller en særlig rolle. Min forskning drejer sig især om paradokser i ledelse og organisering – hvordan paradokser opstår og opleves, hvordan man håndterer dem, og hvilke konsekvenser de kan have. I paradokstænkningen arbejdes der med organisatorisk meningsskabelse og med en ”både-og”- eller en ”mere-end”-tankegang, der accepterer at paradoksale udfordringer er kommet for at blive, men at de også repræsenterer et stort potentiale for innovation og udvikling.
Jeg har erfaring fra det offentlige, det private og fra civilsamfundet.
Kernekompetencer:
- Psykisk arbejdsmiljø
- Ledelse, organisering, styring og strategiarbejde
- Udvikling af teams og samarbejde
- Forandringsprocesser
- Konflikthåndtering
- Kompetenceudviklings-, lærings- og feedbackprocesser
- Organisatoriske spændinger og paradokser
Johan Høy Jensen
Cand Psych
ph.d. i epidemiologi/folkesundhed (2019) fra Københavns Universitet
Mail:jhj@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 54335435
Jeg forsker i psykosocialt arbejdsmiljø og stress med oplysninger fra databaser, spørgeskemaer, tests, interviews mv. Jeg har tidligere arbejdet som psykolog og postdoc ved Arbejds- og Miljømedicinsk Afd. på Bispebjerg Hospital med gæsteforskerophold ved Harvard University og McGill University. Siden 2023 har jeg været partner i TeamArbejdsliv.
Jeg er optaget af at udvikle viden og metoder, som informerer om årsager, forebyggelse og håndtering af stress. Her er kritisk analyse af data vigtig til at forstå komplekse forhold i samarbejde med den konkrete arbejdsplads.
Jeg oplever stærk synergi mellem mine kliniske erfaringer såvel som min arbejds- og organisationspsykologfaglige ekspertise, når jeg rådgiver om arbejdsmiljø og løser konsulentopgaver.
Jeg er desuden gæsteforsker ved Arbejds- og Miljømedicinsk Afd., og deltager i styregruppen for Københavns Stressforskningscenter (tidligere forperson).
Kernekompetencer:
- Forskning i psykosocialt arbejdsmiljø og stress
- Pårørende på job
- Forandringer på arbejdspladsen
- Behandling af langvarig stress og arbejdsfastholdelse
- Understøttelse og prognosticering af tilbagevenden til arbejdsmarkedet
- Statistik og ”big data”
- Metodeudvikling og psykometri
Peter Hagedorn-Rasmussen
Mail:phr@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 2283 1970
Målet for mit virke, er at bidrage til at gøre viden virksomt for medarbejdere og ledere, så de kan udvikle holdbare arbejdsfællesskaber. Mit fokus er at understøtte ’viden der virker’ både lokalt på arbejdspladser og på tværs af ”systemer”, der dels udvikler viden og dels skal have viden til at rejse på tværs af kontekster.
I mit arbejde er det et stort privilegie at få indsigt i den dybe praksisviden som medarbejdere og ledere på forskellige arbejdspladser levendegør inden for deres respektive fagligheder. Jeg værdsætter at undersøge og forstå de styrker og barrierer ved systemer, der skal understøtte holdbarheden i komplekse arbejdsfællesskaber. Og så holder jeg især af, at understøtte, at der bygges bro mellem disse vidensformer til gavn for arbejdsliv og arbejdsmiljø.
Et mål om samskabelse af viden er derfor afgørende for at jeg typisk benævner mit virke som aktionsforskning. Viden-skabelse for mig, handler netop om – uanset om det er på arbejdspladsen, i form af udvikling af arbejdsmiljø-værktøjer og -systemer eller om det er gennem skabelse af forsknings(baseret) viden – at understøtte at medarbejdere og ledere bedst muligt lykkes med at skabe gode opgaver samtidig med, at de oplever et godt arbejdsmiljø.
Kernekompetencer:
- Viden, værktøjer og læring mhp bæredygtig forandring og psykosocialt arbejdsmiljø
- Aktionsforskning – at udvikle arbejdsmiljøet på tværs af videnformer
- Forskellighed som styrke og byrde – mellem synergi, konflikter og læring
- Arbejdspladskultur og psykosocialt arbejdsmiljø
- Tæt på kerneopgaven: Værkstedsfacilitering, sparring af trio samt ledelsessparring
Jenny Maria Magnusson Hjortebjerg
Mail:jmh@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 35 90 40 02
På vej
Jenny Maria Magnusson Hjortebjerg
Mail:jmh@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 35 90 40 02
På vej
Eva Thoft
Mail:eth@teamarbejdsliv.dk
Hannah Maimin Weil
Mail:hmw@teamarbejdsliv.dk
Mobil: +45 40 14 42 68
Med en særlig interesse for netværksbaseret formidling inden for sundhed, trivsel og arbejdsmiljø har jeg gennem min karriere arbejdet med at gøre kompleks viden tilgængelig og relevant for forskellige målgrupper. Jeg brænder for at formidle forskningsbaseret viden, der kan gøre en konkret forskel for mennesker, både i deres arbejdsliv og deres privatliv.
Min brede erfaring inden for strategisk kommunikation kombinerer journalistik, digitale medier, kampagner og ledelse med fokus på at fremme trivsel og forebygge arbejdsmiljøproblemer. Jeg har undervist i faglig formidling inden for sundhedssystemet og sundhedsuddannelserne, har været redaktør på forskellige fagblade og har arbejdet med kommunikation og journalistisk på bl.a. Danmarks Radio, TV2 og private virksomheder. Endelig har jeg mange års ledererfaring som chef for Videncenter for Arbejdsmiljø og chefkonsulent ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Derudover er jeg initiativtager til og projektleder for indsatsen “Pårørende på Job”, som sætter fokus på at støtte pårørende i arbejdslivet. Denne indsats er en hjertesag, hvor formålet er at skabe bedre vilkår for både medarbejdere og arbejdspladser.
Kompetencer
- Forskning- og sundhedsformidling med fokus på trivsel og arbejdsmiljø
- Magasinproduktion, redigering og journalistik
- Strategisk kommunikation og virksomhedskommunikation
- Digital formidling og sociale medier
- Udvikling og ledelse af nationale kampagner
- Undervisning og rådgivning inden for kommunikation, arbejdsmiljø og sundhed
Oscar Haugaard
Mail:osh@teamarbejdsliv.dk
Christian Storgaard Møller
Mail:chm@teamarbejdsliv.dk