Folkeskolen i forandring – samarbejdet som en ressource

Kan professionel kapital styrke samarbejde og opgaveløsning i folkeskolen? I projektet blev der sat fokus på samarbejdet i teams og samarbejdet om fag- og opgavefordeling.

Den danske folkeskole har i det sidste årti gennemlevet en særdeles omtumlet periode. Arbejdet har været udfordret bl.a. af folkeskolereformen, nye krav til inklusion og skiftende regler til arbejdstid. Ændringerne i folkeskolen har sat sit præg på det psykiske arbejdsmiljø med oplevelser af højt arbejdspres, for lidt tid til opgaver og forberedelse, stress, søvnbesvær og konflikter mellem arbejde og privatliv. Også samarbejdet er på mange skoler blevet udfordret, hvilket har bidraget til, at det er været svært at finde frem til fælles håndteringsstrategier.

Projektet var et udviklingsprojekt, finansieret af Arbejdsmiljøforskningsfonden og gennemført imellem 2018 og 2020. Formålet var at udvikle forebyggelses- og håndteringsstrategier, der kan anvendes i praksis i danske folkeskoler til at understøtte samarbejdet omkring håndteringen af nogle af de udfordringer, folkeskolen som arbejdsplads aktuelt står overfor. Samarbejde blev i projektet operationaliseret igennem begrebet om professionel kapital – forstået som sammenhængen mellem social kapital, menneskelige og fagprofessionelle ressourcer og kapaciteten til at træffe gode beslutninger.

Projektet omfattede to parallelle udviklingsprojekter, hvis resultater først og fremmest er metoder, der er udviklet og testet til en konkret sammenhæng og senere formidlet bredt til målgruppen. Projektet blev gennemført af forskere fra hhv Roskilde Universitet og TeamArbejdsliv, og delprojekterne i samarbejde med 6 skoler fra 3 kommuner. I udvælgelsen af skolerne blev der lagt vægt på, at de havde interesse i udvikling af skolens social og professionelle kapital.

I det ene delprojekt har vi udviklet metoder til at understøtte TRIO-samarbejde omkring fag- og opgavefordelingsprocessen, og i det andet har vi udviklet og afprøvet metoder til at styrke teamsamarbejdet igennem kompetencer til facilitering.

Metoder og resultater er beskrevet i bogen: Albertsen, Mac, Thoft, Limborg & Hansen (2022). ’Professionel kapital i folkeskolen – Faglighed og samarbejde i fokus’. Frydenlund Academic.

Bogen kan købes hos Frydenlund

Bogen kan downloades gratis HER:

Slutrapporten HER

Artikel: Mac & Albertsen, 2020: Linking professional capital with facilitating in school teams. Link til abstract og hvor artiklen kan downloades mod betaling