APV-proces og trivselsmålinger

Vi tilbyder spørgeskemabaserede målinger og dialogbaserede metoder.

Virksomheder skal mindst hvert tredje år eller hvis der sker væsentlige organisatoriske ændringer gennemføre APV med kortlægning, prioritering, handleplan og opfølgning.

Dialogbaseret APV er en kvalitativ metode med direkte inddragelse af leder og medarbejdere, som både kortlægger og leder frem til punkter og indsatser i APV-handleplanen.

APV-kortlægning gennem spørgeskema er en kvantitativ proces, hvor der efterfølgende vil være brug for dialog om, hvordan resultaterne kan forstås og forklares samt at finde frem til indsatserne i APV-handleplanen.

Dialogbaseret APV

Metoden benytter sig af dialog mellem medarbejdere og ledelse til både at afdække arbejdsmiljøudfordringerne og komme frem til indsatserne i APV-handleplanen. Forløbet gennemføres selvstændigt i hvert team/afdeling. Herefter samles indsatserne i en samlet plan for hele arbejdspladsen. I kommer dermed de fleste af APV-processens trin igennem på en enkelt workshop: kortlægning af problemer og styrker, prioritering og analyse samt formulering af løsninger til handleplanen. Efterfølgende opfølgning og evaluering hjælper vi gerne med.

Se mere i produktbladet: Dialogbaseret APV – af det psykiske arbejdsmiljø

APV-kortlægning

Er arbejdspladsen stor eller har I brug for et mere kvantitativt billede af arbejdsmiljøet, er det mere oplagt at få foretaget en spørgeskemaundersøgelse. Vi tilbyder APV-kortlægning som baserer sig på afprøvede spørgsmål og tilbyder ekstra spørgsmål tilpasset de udfordringer, der er på jeres arbejdsplads. Vi anvender spørgsmål fra NOA-L eller andre nationale undersøgelser, som giver mulighed for at sammenligne jeres arbejdsplads med et nationalt gennemsnit. Vi supplerer med spørgsmål til virksomhedens fysiske arbejdsmiljø. Vi tilbyder hele processen fra udvikling og opsætning af spørgeskema, information til respondenter, indsamling og analyse af data og formidling af data.

I kan selv stå for det videre forløb, hvor den enkelte afdeling/team forholder sig til deres måling og finder frem til punkterne i APV-handleplanen og skitserer indsatser – eller I kan lade os hjælpe jer med denne proces også.

Se mere i produktbladet: Får I nok ud af jeres trivselsmålinger

Trivselsmålinger og medarbejder-tilfredsheds-undersøgelser

Trivselsmålinger foregår oftere end APV-kortlægninger og indeholder primært spørgsmål til det psykiske arbejdsmiljø og trivsel mens medarbejdertilfredsundersøgelser har et større fokus på, hvordan medarbejderne ser på virksomheden.

Vi tilbyder begge dele ud fra kendte og afprøvede spørgsmål

App-baserede målinger

Der findes en række forskellige udbydere af trivsels- og APV-kortlægninger baseret på apps til mobiltelefonen. Løsningerne er meget forskellige men fælles for dem er, at de opfordrer til, at man måler hyppigt. Nogle af appsene giver en direkte tilbagemelding på trivselsniveau til den, som har besvaret.

TeamArbejdsliv kender apsene og kan rådgive jer i hvilken I kan vælge.